livochland.blogg.se

Skriver om självhushållning, inredning, recept och böcker mm

Vårstäd och bivaxsalva

Publicerad 2016-02-09 21:23:54 i Allmänt,

Igår var jag ute och fixade i trädgården. Så härligt att man kan börja vårstäda nu redan i början på februari, även om det med säkerhet kommer att bli nån snöflinga till.
Blomrabatter som behövde fixas till och klippas ner inför våren.            
Var nere i källaren till våra bortglömda pelargoner och klippte ner dem, så ska jag plantera om dem om några veckor. Längtar efter när vi sitter på glasverandan och mårbackapelargonerna blommar för fullt. 

För några dagar sen testade jag på att göra bivaxsalva. Man lägger bivax i en kastrull på låg värme, bivax brinner så lämna det inte obevakat. Vaxet är svårt att få bort, så en kastrull som du kan använda till detta enbart är bra. Salvan får rätt konsistens om man tar 1/5 vax och 4/5 rapsolja. När vaxet smält rör man i ekologisk kallpressad rapsolja och rör till allt blivit jämnfärgat gult.        

    Häll upp på små salvburkar, sen är de hållbara ca 1/2 år. Denna salva blev en riktig höjdare som jag med säkerhet kommer göra ny när den är slut. Perfekt till händer, fötter och armbågar. Så ingen torr vinterhy här inte :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela