livochland.blogg.se

Skriver om självhushållning, inredning, recept och böcker mm

Fåren

Publicerad 2016-02-22 00:50:22 i Allmänt,

Nu är det snart två år sen vi skaffade våra värmlandsfår. Idag var vi iväg och såg ut två gutefår som ska levereras till oss i veckan. Ska bli riktig roligt med några får till, så är det i alla fall en liten flock på fyra får. I och med det är min 30-års present fixad :) Tyvärr glömde jag ta några foton på gutefåren idag,så det får bli när de kommer hit i veckan.Förra sommaren testade jag att göra en "veganfäll", det ser ut som ett fårskinn men har en tovad baksida och fåren behöver inte sätta livet till för detta.
Nu har jag stickat färdigt första disktrasan, fick bli en randig en :)

Kommentarer

Postat av: Caroline

Publicerad 2016-02-22 13:35:14

Just ja! Nu måste jag gå och leta upp mitt garn på en gång! Fin den vart! Hur gör man fällen? Har sett sånna förut men aldrig förstått hur de är gjorda.

Svar: Tack :) Fällen ska man helst göra av ull från får som bara klipps 1 gång per år,ullen håller ihop lite bättre då. Man kardar ullen och lägger minst två lager på den sidan som varit närmast fåret. När man tovar fällen ska man ha plastduk under och hälla på lite ljummet såpavatten på den kardade ullen och lägga en plastduk över och sedan börja tova ullen med små cirkelrörelser med händerna. Tror du kan söka på veganfäll på nätet så kanske du hittar lite mer ingående beskrivning. Tar sin lilla tid att göra en fäll, har för mig att det tog totalt ca 2 timmar :)
Kristina Lorentzon

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela